جستجو

نایک نایک

نایک

معرفی جزئی نایک و بنیان گذاری نایک ( فیل نایت)

نایک یکی از بزرگترین برندهای ورزشی جهان است که در زمینه طراحی، تولید و پخش کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی فعالیت می‌کند. این برند در سال ۱۹۶۴ با نام Blue Ribbon Sports توسط دو دونده و مربی ورزشی به نام‌های فیل نایت و بیل بُوِرمن تاسیس شد. آن‌ها ابتدا کفش‌های ورزشی شرکت ژاپنی Tiger را وارد آمریکا می‌کردند و سپس با تغییر طراحی و بهبود کیفیت آن‌ها، کفش‌های خود را تولید و عرضه کردند. در سال ۱۹۷۱ نام این شرکت به نایک تغییر یافت که الهام گرفته از نام الهه‌ی پیروزی در اساطیر یونانی بود. لوگوی معروف این برند نیز شکلی ساده و مشابه بال‌های این الهه دارد. شعار مشهور این برند هم «Just Do It» یا «فقط انجامش بده» است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در یک تبلیغ تلویزیونی به کار رفت. نایک با حمایت از بسیاری از ورزشکاران مشهور و تیم‌های ورزشی، ارزش برند خود را افزایش داده و در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده محصولات ورزشی در جهان است. 

معرفی کامل و لوگو و شروع کار

 

تاریخچه نایک: از یک گاراژ تا یک امپراتوری ورزشی

نایک یکی از برندهای محبوب و معروف محصولات ورزشی است که در سراسر جهان شناخته شده است. این برند با طراحی خلاقانه، کیفیت بالا و حمایت از ورزشکاران مشهور، ارزش و شهرت خود را افزایش داده و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی در جهان تبدیل شده است. اما آیا می‌دانید که این برند چگونه شکل گرفت و چه داستانی پشت پرده آن وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه نایک و مراحل توسعه آن بپردازیم.

آغاز یک رویای ورزشی

همه چیز با یک سفر به ژاپن در سال ۱۹۶۳ شروع شد. فیل نایت، یک دونده و فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد، به دنبال یک فرصت تجاری بود. او به شرکت Onitsuka Tiger، یک تولیدکننده کفش ورزشی ژاپنی، مراجعه کرد و از آن‌ها درخواست نمایندگی برای فروش کفش‌های آن‌ها در آمریکا کرد. او با ادعای اینکه نماینده یک شرکت بزرگ ورزشی است، موفق شد تا چند نمونه از کفش‌های Tiger را دریافت کند. او این کفش‌ها را به بیل بُوِرمن، مربی دو و میدانی دانشگاه اورگان و همچنین مربی سابق خودش، نشان داد. بُوِرمن از کیفیت و قیمت ارزان این کفش‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و با نایت موافقت کرد که با هم شراکت کنند. آن‌ها در سال ۱۹۶۴ با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ دلاری از طرف هر کدام، شرکت Blue Ribbon Sports را تاسیس کردند. این شرکت در ابتدا به عنوان توزیع‌کننده کفش‌های Tiger در آمریکا فعالیت می‌کرد. نایت کفش‌هایی که از ژاپن وارد می‌کرد را پشت وانت خود می‌گذاشت و به مسابقات دو و میدانی می‌رفت و آن‌ها را به دوندگان می‌فروخت. بُوِرمن نیز کفش‌های Tiger را مورد آزمایش قرار می‌داد و راه‌هایی برای بهبود طراحی و کیفیت آن‌ها پیشنهاد می‌کرد.

ایجاد یک برند جدید

در سال ۱۹۶۶، شرکت Blue Ribbon Sports اولین فروشگاه خود را در سانتا مونیکا، کالیفرنیا افتتاح کرد. در سال ۱۹۶۷، شرکت به دلیل افزایش فروش، تجارت خرده‌فروشی و توزیع ساحل شرقی خود را به ولزلی، ماساچوست گسترش داد. در سال ۱۹۷۱، رابطه بین Blue Ribbon Sports و Onitsuka Tiger به پایان رسید. این شرکت در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی سری کفش‌های خود بود که به نایک تغییر نام داد. این نام جدید الهام‌گرفته از نام الهه‌ی پیروزی در اساطیر یونانی بود. لوگوی معروف این برند نیز شکلی ساده و مشابه بال‌های این الهه داشت. این لوگو توسط کارولین دیویدسون، یک دانشجوی هنر، با قیمت تنها ۳۵ دلار طراحی شد. شعار مشهور این برند هم «Just Do It» یا «فقط انجامش بده» بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در یک تبلیغ تلویزیونی به کار رفت. این شعار از جمله‌ای از گری گیلمور، یک قاتل سریالی که قبل از اعدامش گفته بود «Let’s do it»، الهام گرفته شده بود.

رشد یک امپراتوری ورزشی

نایک با تولید کفش‌هایی با طراحی خاص و منحصربه‌فرد، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. یکی از محصولات مشهور این برند، کفش Nike Air بود که در سال ۱۹۷۹ با استفاده از تکنولوژی جدیدی به نام Air Sole که بافتر هوا را در کف کفش قرار می‌داد، عرضه شد. این کفش باعث افزایش راحتی و کاهش فشار بر روی پا می‌شد. نایک همچنین با حمایت از بسیاری از ورزشکاران مشهور و تیم‌های ورزشی، ارزش برند خود را افزایش داد. برخی از این ورزشکاران عبارتند از: مایکل جردن، تایگر وودز،