تاریخچه و گذشته و سرنوشت فراری
# تاریخچه و ماشینهای فراری
فراری یکی از معروفترین و محبوبترین برندهای خودروسازی در جهان است که با تولید خودروهای لوکس، اسپورت و سوپراسپورت شهرت دارد. این برند ایتالیایی در زمینه مسابقات اتومبیلرانی نیز فعالیت گستردهای دارد و بیشترین قهرمانیها را در فرمول یک کسب کرده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه و ماشینهای مختلف این برند پرداختهایم.
## تاریخچه فراری
فراری در سال ۱۹۲۹ توسط انزو فراری، یک راننده و مدیر تیم مسابقهای آلفا رومئو، به عنوان شرکت اسکودریا فراری تأسیس شد. این شرکت در ابتدا به حمایت و تأمین خودروهای مسابقهای آلفا رومئو میپرداخت و خودروی خود را تولید نمیکرد. در سال ۱۹۴۰، اولین خودروی اسپرت فراری با نام تیپو ۸۱۵ تولید شد اما به دلیل جنگ جهانی دوم، آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. سال ۱۹۴۳ بود که کمپانی توسط متحدین بمبباران و سپس دوباره از نو ساخته شد. همان طور که پیشتر گفته شد، به اعتقاد برخی، اولین ماشین فراری در سال ۱۹۴۷ و با نشان فراری تولید شد[^1^][1]. این خودرو با نام ۱۲۵ اس (۱۲۵ اسپورت) دارای موتور ۱۲ سیلندری و ۱۵۰ اسب بخار بود و در مسابقهای در شهر پیاچنزا شرکت کرد[^2^][2].
از آن پس، فراری شروع به تولید خودروهای جادهای و مسابقهای با طراحی و عملکرد برتر کرد و در مسابقات مختلفی همچون لومان، میل میلیا، تارگا فلوریو و فرمول یک موفقیتهای زیادی را کسب کرد. در سال ۱۹۶۹، شرکت فیات با خرید ۵۰ درصد از سهام فراری، به مالک اصلی این شرکت تبدیل شد. انزو فراری تا سال ۱۹۸۸، که درگذشت، رئیس و مدیر عامل فراری بود. پس از مرگ او، فیات مالکیت خود را در فراری به ۸۵ درصد افزایش داد و سپس در سال ۲۰۱۵، ۱۰ درصد از سهام فراری را در بورس نیویورک عرضه کرد[^3^][3]. هماکنون شرکت اکسور با در اختیار داشتن ۲۲ درصد و پیرو فراری (فرزند انزو) با ۱۰ درصد از سهام این شرکت، مالکین اصلی فراری بهشمار میآیند[^4^][4].
## ماشینهای فراری
فراری در طول تاریخ خود، بیش از ۲۰۰ مدل خودروی جادهای و مسابقهای تولید کرده است که هر کدام دارای ویژگیها و خصوصیات خاص خود هستند. در این بخش به معرفی برخی از مشهورترین و محبوبترین ماشینهای فراری میپردازیم:
– ۲۵۰ جیتیاو: این خودرو در سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تولید شد و تنها ۳۹ دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو یکی از پرطرفدارترین و گرانترین خودروهای جهان است و در حراجیها قیمتهای بالایی به خود اختصاص داده است. این خودرو دارای موتور ۳ لیتری ۱۲ سیلندری و ۳۰۰ اسب بخار بود و سرعت نهایی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت.
– دینو: این خودرو در افتخار دینو فراری، پسر انزو فراری که در سال ۱۹۵۶ درگذشت، نامگذاری شد. این خودرو در سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ تولید شد و از موتورهای ۶ و ۸ سیلندری استفاده میکرد. این خودرو در چندین نسخه مختلف عرضه شد که مشهورترین آنها دینو ۲۴۶ جیتی بود که دارای موتور ۲.۴ لیتر